SUNTIKAN MINDA

"Bergembiralah dengan pilihan Allah untuk anda, sebab anda tidak tahu tentang muslihat yang tersembunyi di sebaliknya. Boleh jadi kesulitan itu lebih baik bagi anda daripada kesenangan....."

Monday, November 1, 2010

Lontaran 15 : BAGAIMANA CARA KITA MENYELESAIKAN MASALAH

Seorang guru bertanya, “Cuba fikirkan apakah punca-punca yang menyebabkan masalah gejala rempit berleluasa?”
Kemudian murid-muridnya pun memberikan berbelas punca masalah. Semua murid memberikan respon.
Baiklah sekarang fikirkan pula bagaimana caranya hendak mengatasi punca-punca masalah ini?
Hanya beberapa murid sahaja yang memberikan idea penyelesaian. Guru tersebut minta lagi pendapat daripada beberapa murid yang masih belum memberikan idea. Hasilnya bertambah lagi satu, dua idea.
Ada dua sebab.
Pertama kerana kita dilatih untuk mencari punca dahulu kemudian baru mencari jalan penyelesaian.
Mencari punca sesuatu masalah yang berlaku adalah kerja-kerja penyelenggaraan (maintenance).
Apabila berlaku kerosakan dalam sebuah bangunan, maka kerja-kerja maintenance akan dilakukan. Dimulakan dengan mencari punca kerosakan, kemudian mencari jalan penyelesaian bagi setiap punca tersebut.
Cara sebegini memerlukan kos yang tinggi kerana setiap punca perlu diselesaikan. Dalam isu berkaitan manusia, bukan semua punca masalah boleh diselesaikan.
Oh, dan mungkin nanti akan ada yang mengatakan kerana itu kita memerlukan negara Islam! Lagi termenung jauh kita berfikir bilakah masa tersebut akan tiba.
Kedua kita sudah dibebankan dengan bermacam punca masalah. Orang yang sudah terbeban dengan masalah susah untuk berfikir dengan rasional.
Kebiasaan cara berfikir orang yang sudah terbeban dengan masalah adalah dengan cuba melupakan punca masalah tersebut. Malah ada yang mengambil jalan mudah – bunuh diri.
Takut-takut nanti dia memberi cadangan yang sama untuk masalah orang lain. Lupakan sahaja punca masalah. Habis cerita.
Latih diri berfikir memberikan idea
Apabila kita memikirkan ‘kenapa’, kita berfikir ke belakang. Soalan ‘kenapa’ membuatkan kita berfikir dengan cuba mengagak apa yang tidak betul atau mencari kesilapan kenapa ia berlaku. Apa silap ini dan apa silap itu.
Apabila kita memikirkan ‘bagaimana’, kita berfikir ke hadapan. Soalan ‘bagaimana’ melatih diri kita terbiasa dengan mencari idea.
Sekarang kita ubah senario cara berfikir. Berfikir dengan memberikan idea untuk menyelesaikan dahulu. Sebelum kita terbeban dengan bermacam punca masalah, baik kita brainstorm dahulu idea-idea yang segar.
“Baiklah murid-murid, mari kita fikirkan idea bagaimana hendak menyelesaikan budaya rempit.”
Latih diri kita memberikan idea penyelesaian, bukan memberikan punca masalah.
Apabila idea sudah ada, barulah kita susun dan pilih idea yang mana satu yang paling bagus.

http://www.azree.com/bagaimana-cara-kita-menyelesaikan-masalah/

No comments: