SUNTIKAN MINDA

"Bergembiralah dengan pilihan Allah untuk anda, sebab anda tidak tahu tentang muslihat yang tersembunyi di sebaliknya. Boleh jadi kesulitan itu lebih baik bagi anda daripada kesenangan....."

Wednesday, December 5, 2012

Permohonan Kursus Maktab Perguruan KPLSPM 2013

Permohonan Maktab Perguan Lepasan SPM atau dikenali sebagai KPLSPM 2013 hanya terbuka kepada pelajar cemerlang sahaja. Pelajar yang berjaya dengan cemerlang menduduki ujian M-Test pada peperiksaan lalu akan ditawarkan KPLSPM sesi 2013. Ujian M Test bertujuan untuk menilai personaliti calon dan minat calon dalam profession perguruan.
Oleh itu, kami jelaskan disini bahawa calon tidak perlu memohon sebaliknya perlu menunggu tawaran maktab perguruan dari pihak kementerian pelajaran Malaysia.




Kriteria Calon SPM Layak Sertai Kursus Perguruan
Pengambilan KPLSPM bagi semua pelajar lepasan SPM berdasarkan ujian M-Test diakhir peperiksaan. Apabila keputusan peperiksaan SPM keluar, kursus ini akan ditawarkan kepada 30 peratus pelajar yang memperoleh keputusan terbaik. Pelajar juga diberi peluang untuk menerima atau menolak tawaran yang diberikan nanti. Tawaran juga mengambilkira keputusan M-Test yang mana ia menggambarkan kesesuaian personaliti dan minat dalam bidang perguruan.
Calon yang layak akan dipanggil untuk temuduga kursus yang telah ditawarkan.

14 comments:

saye kompius said...

assalamualaikum puan.., permohonan maktab perguruan lepasan STPM mmg xde ke??

izah said...

boleh x bgtau mane dapat info ni..kt laman web mane?

fara said...

mcm mane nk ambil ujian M-Test

Anonymous said...

salam puan.
leh x terangkan berkenaan M-test?

kalo saya lpsn Universiti berminat untuk menjadi guru. Apakah tindakan yang saya perlu lakukan.

mohammad shahrom said...

saya baru lepas SPM 2012 tapi saya tidak tahu pula ada ujian M-test sekolah saya tidak memaklumkan apa2 tentang peperiksaan itu
bagaimana untuk saya dapatkan tawaran IPG?

Shefa Sabri said...

salam...saya merupakan lepasan SPM 2012....
seperti yang dimaklumkan puan mengenai ujian M-test...sekolah saya tidak pernah memeberitahu sebarang maklumat mengenainya..bagaimana tu?

[_حسري_]©™ said...

Utk lpasan matrik xde ke?

Anonymous said...

M-test tu mmg kena amek lepas hari terakhir peperiksaan spm ke? nak amek kat mana?

ستى فطمة شعري said...

Untuk Lepasan STPM mcm saya tak ada?

Ansh Scindia said...

Salam...saya sudah merupakan pelajar lepasan SPM 2011 dan saya telah membuat permohonan tetapi permohonan saya tidak berjaya..So, i ingin apply tahun ini tetapi masalahnya ialah apakah itu M-test..macam mana saya mahu mengambilnya...

#Gadis Senang Haty """ said...

...assalamualaikum puan..permohonan tuk lepasan stpm x da ka...??

Anonymous said...

salam, nk tnye,
bg yg lepasan spm 2010 mcm ne nk seat for m-test??

sye now sdg wat dip..so nk mohon mcmneee?

Rosz said...

Bagi Lepasan Stpm Xbleh Ke nak Buat Permhonan Nie ?? Tolong Respon.... :D

Rosz said...

bgi lepasn stpm thun dpan...bleh x pohon nie...pless respon yee??