SUNTIKAN MINDA

"Bergembiralah dengan pilihan Allah untuk anda, sebab anda tidak tahu tentang muslihat yang tersembunyi di sebaliknya. Boleh jadi kesulitan itu lebih baik bagi anda daripada kesenangan....."

Wednesday, February 17, 2010

Kerjaya 7: Chef / Ketua Tukang Masak





Gelaran "Chef" diberi untuk ketua tukang masak yang masak secara profesional dalam dapur yang direka bentuk secara profesional. Seserang chef bertanggungjawab penuh di dapur termasuk bidang pengurusan dapur. Mereka ini menyelia semua staf-staf dapur, mencipta menu yang sesuai untuk kafeteria/restoran melalui perbincangan dengan pengurus. Perkataan "Chef" berasal daripada perkataan Perancis yang bermaksud ketua atau pemimpin di dapur

Pelantikan Chef:
Seseorang chef yang dilantik perlu menguasai masakan tempatan sekurang-kurangnya 65 jenis hidangan pada bila-bila masa. Biasanya temuduga pengambilan chef adalah melalui ujian amali yang memerlukan mereka menyediakan hidangan makanan untuk 4 juri. Seseorang chef yang ditemuduga juga perlu mengetahui harga jualan hidangan dan kos perbelanjaan satu hidangan dengan menerangkan kos perencah, jangka masa, tujuan hidangan dan kos bahan mentah yang digunakan untuk memasak hidangan tersebut.
Seseorang chef juga perlu sentiasa mereka cipta resipi baru. Selain itu, chef yang dilantik perlu memesan bahan mentah masakan yang perlu, melatih pekerja baru untuk bahagian dapur, sentiasa mengawal-selia kebersihan serta keselamatan semasa penyediaan makanan di tempat masak.

Jawatan-jawatan Pentadbiran Dapur:
* Sous-chef de cusine (Penolong Ketua Tukang Masak)
Membantu Chef untuk menjalankan tugas-tugas pentadbiran mewakili chef ketika chef tidak
hadir atau cuti.

* Chef de partie (Penolong Kanan)
Menguruskan bahagian-bahagian yang terdapat di dapur seperti bahagian penyediaan bahan
mentah, bilik sejuk/peti sejuk, bahagian masak nasi, bahagian goreng dan bahagian
penyediaan jamuan dan juga dia adalah seorang yang mahir dalam bahagian 'ala-Carte'.

* Cuisiner (Tukang Masak)
Tukang masak ini bertanggungjawab membuat menu yang tertentu seperti menu nasi kandar,
tukang masak sarapan untuk mi goreng, kuetiau, bihun, nasi lemak dan lain-lain hidangan
untuk sarapan pagi, penebar roti canai dan lain tugas yang perlu diambil kira.

* Pembantu Tukang Masak
Ditugaskan di bahagian masing-masing tetapi mereka merupakan penolong tukang masak
secara terus. Biasanya mereka akan ditugaskan untuk menyediakan bahan-bahan masakan
serta menjaga semua peralatan dapur dan kebersihan dapur.

* Stewards (Pencuci Pinggan Mangkuk)
Mereka ditugaskan untuk mencuci semua peralatan dapur termasuk peralatn hidangan dan
lain-lain. Mereka ini juga boleh ditugaskan untuk menyiapkan persediaan bahan untuk
dimasak.

Bukanlah mudah untuk menguruskan sebuah dapur komersial selain dari reka cipta menu-menu dan hidangan yang sedap dan cantik. Sebenarnya dapur komersial ialah umpama sebuah kilang pengeluar makanan yang merangkumi mesin-mesin peralatan masak, masa yang kritikal persiapan hidangan, faktor suhu yang panas dabn pengendalian secara teknikal keseluruhan proses pengeluaran yang akan sentiasa berulang.

Bidang Pengajian
Terdapat banyak kursus-kursus yang ditawarkan berkaitan dengan bidang penyediaan makanan ini di institusi-institusi pengajian tinggi awam, swasta, kolej mahupun pusat-pusat latihan seperti Pusat Giat Mara dan lain-lain lagi samada di peringkat sijil, diploma,ijazah mahupun diperingkat yang lebih tinggi.

No comments: