SUNTIKAN MINDA

"Bergembiralah dengan pilihan Allah untuk anda, sebab anda tidak tahu tentang muslihat yang tersembunyi di sebaliknya. Boleh jadi kesulitan itu lebih baik bagi anda daripada kesenangan....."

Tuesday, December 6, 2011

THE DAY OF ASYURA

Dari Abu Hurairah ra, Rasulullah saw bersabda : "Puasa yang paling utama setelah Ramadhan adalah puasa di bulan Allah, iaitu Muharram. Sedangkan solat yang paling utama setelah solat fardhu adalah solat malam
(HR. Muslim)


Ampunan Dosa Satu Tahun

Bagi yang berpuasa ’Asyura, Allah yang Maha Pengampun akan menghapus dosa-dosanya selama setahun terakhir.

Diriwayatkan oleh Muslim dari Qatadah, ujarnya: ”Ditanyakan kepada Rasulullah saw tentang Puasa ’Asyura, maka Rasulullah saw menjawab:

”Yukaffirus sanatal maadhiyat.”

”(Puasa Asyura itu) menutup dosa satu tahun yang lalu.”

Memperbanyak Pemberian di Hari Asyura

Sangat dianjurkan untuk memperbanyak belanja untuk keluarga dan pemberian kepada penduduk di sekitar kita pada hari Asyura.

Dari Abu Hurairah, bahwa Rasulullah saw bersabda:

”Barangsiapa meluaskan pemberian untuk keluarganya (orang yang wajib dia nafkahi) dan ahlinya (penduduk sekitarnya) di hari Asyura, niscaya Allah meluaskan pula pemberian-Nya di seluruh tahunnya.”

Oleh karena itu bagi para Bapak, tambahlah pemberian anda kepada anak, istri, ayah, ibu anda. Buat semuanya, berilah hadiah atau sedekah kepada penduduk di sekitar anda di hari ’Asyura. Semoga Allah meluaskan rizqi anda di seluruh tahun hidup anda. Aamiin.

Membedakan Diri dari Umat Yahudi dan Nasrani

Muslim dan Abu Dawud meriwayatkan dari Ibnu Abbas, ujarnya:

”Manakala Rasululah saw berpuasa pada hari `Asyura dan menyuruh para shahabat berpuasa, para shahabat berkata, ”Ya Rasulullah bahwasannya hari `Asyura itu hari yang dibesarkan oleh orang Yahudi dan Nasrani.”

Maka bersabdalah Rasulullah saw:

”idzaa kaanal ’aamul muqbilu. Insyaa’allaahu shumnaal yawmat taasi’a.”

”Jika tahun depan datang, insya Allah kita berpuasa juga pada hari yang kesembilan (taasu`a)”

Kata Ibnu Abbas: Namun sebelum datang tahun yang dijanjikan itu, Rasulullah saw wafat.

Inilah mengapa Umat Islam berpuasa tidak hanya pada tanggal 10 Muharram (Hari ’Asyura) tapi juga ditambah dengan puasa hari ke-9 Muharram yang biasa dikenal dengan nama Puasa Tasu’a (hari ke-9) untuk membedakan diri dari Umat Yahudi dan Nasrani yang berpuasa di hari ke-10 Muharram saja (Hari ’Asyura).

No comments: