SUNTIKAN MINDA

"Bergembiralah dengan pilihan Allah untuk anda, sebab anda tidak tahu tentang muslihat yang tersembunyi di sebaliknya. Boleh jadi kesulitan itu lebih baik bagi anda daripada kesenangan....."

Thursday, January 12, 2012

JASAMU DIKENANG CIKGU ABDUL MALIK

PZ kehilangan lagi seorang guru senior yang begitu komited terhadap tugas sebagai seorang guru disiplin selaras dengan prinsip "Disiplin Didahulukan, Akademik Diutamakan". Pengalaman, ilmu dan kepakaran yang beliau miliki menjadikan guru ini "tempat bertanya dan tempat berguru". Merupakan abang kepada rakan-rakan guru, beliau diibaratkan sebagai.....
Pohon rendang ditengah padang,
Uratnya tempat bersila,

Batangnya untuk bersandar,
Dahannya untuk bergantung,
Buahnya untuk dimakan,
Daunnya untuk berlindung.
En. Abdul Malik tidak pernah menolak tugas yang diberi. Usaha beliau bersama guru-guru dan pelajar menaiktaraf taman-taman sekolah berkonsepkan edible landskap haruslah dipuji.
Begitulah intipati ucapan Tuan Pengetua, Pn Hjh Norlia Abd Karim (Pengetua Cemerlang) dalam suatu majlis perpisahan meraikan perpindahan En. Abd Malik bin Rejab. Beliau akan menjawat jawatan sebagai Ketua Bidang Teknik dan Vokasional di salah sebuah sekolah di Nilai.
Cikgu Malik sempat meyampaikan pantunnya untuk renungan warga Pendeta Za'ba
Air tenang menghayut kabut
Lebih baik mengasah parang
Hati tenang mulut menyebut
Itulah kita di hati orang

Harapan warga PZ moga di tempat baru nanti Cikgu Malik akan menjadi pelita yang lebih terang daripada pelita yang dinyalakan di PZ.

No comments: