SUNTIKAN MINDA

"Bergembiralah dengan pilihan Allah untuk anda, sebab anda tidak tahu tentang muslihat yang tersembunyi di sebaliknya. Boleh jadi kesulitan itu lebih baik bagi anda daripada kesenangan....."

Thursday, June 7, 2012

TIPS TEMUDUGA SPA

Tips Terkini Temuduga SPA Sektor Kerajaan. Bagi yang akan menghadiri temuduga SPA, ini adalah tips yang dapat dikongsikan kepada anda semua supaya bersedia sebelum menjalani temuduga.

temuduga spa06 Tips Temuduga : Panduan Ringkas Untuk Kelihatan Profesional

Kelihatan professional, kemas dan boleh dipercayai amatlah penting semasa sesi temuduga. Dengan perlakuan yang disarankan di bawah anda dapat menimbulkan tarikan penemuduga terhadap anda.
Sekiranya penemuduga mula selesa dan percaya atas kata-kata anda,anda sudah pun melangkah sebelah kaki untuk jawatan yang dipohon. 

Berikut adalah tips temuduga & panduan ringkas untuk kelihatan professional di mata panel penemuduga :
1. Sentiasa yakin dengan diri sendiri dan setiap langkah untuk memasuki bilik temuduga diselang-selikan dengan bacaan selawat.
2. Bayangkan anda seperti bertemu rakan pejabat atau kenalan sahaja untuk menghilangkan rasa gemuruh dan gementar.
3. Jaga bahasa anda apabila berkomunikasi.Ucapkan selamat pagi ataupun berilah salam setelah anda melangkah masuk ke bilik temuduga. Ingat, kemesraan penting kerana anda hanya dapat tunjukkan dan tonjolkan keperibadian anda dalam tempoh 30 minit sahaja.
4. Tunggu penemuduga menghulurkan tangan dahulu. Kemudian barulah berjabat tangan.
5. Sentiasa tegakkan badan dan tunggu dahulu jemputan dari penemuduga barulah anda mengambil tempat duduk.Ucapkan terima kasih.
6. Setelah duduk, elakkan daripada meletakkan siku atau barangan di atas meja.
7. Duduk dalam keadaan tenang dan jangan mengoyangkan kaki.
8. Setelah penemuduga itu memulakan kata barulah anda bersuara. Setiap soalan yang ditanya sebolehnya dijawab dahulu didalam hati. Cara ini dapat mengelakkan anda dari menjawab sesuatu soalan dengan tergopoh-gapah.
9. Jawapan yang diberikan pula hendaklah tepat dan pendek. Sentiasa menjawab soalan yang diajukan ditambah dengan contoh kelebihan dan pengalaman anda dalam sesuatu bidang.
11. Kenal pasti siapa ketua panel penemuduga berikan jawapan dan segala tumpuan kepada beliau.
12. Jangan sesekali meninggikan suara. Cukuplah sekadar bertindak tegas untuk menunjukkan keperibadian anda.
13. Ucapkan terima kasih dan jgn lupa akhirkan kata-kata dengan harapan anda agar dapat menjadi sebahagian dari jabatan/syarikat itu sekiranya diterima.

Sumber: SPA8 Online

Sebagai panduan anda, pihak SPA juga telah membuat panduan khas tips temuduga. Untuk membaca lebih banyak tips, sila layari TIPS TEMUDUGA SPA8

No comments: