SUNTIKAN MINDA

"Bergembiralah dengan pilihan Allah untuk anda, sebab anda tidak tahu tentang muslihat yang tersembunyi di sebaliknya. Boleh jadi kesulitan itu lebih baik bagi anda daripada kesenangan....."

Friday, January 1, 2010

Pendidikan 2: Kepentingan Aktiviti Kokurikulum

Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia (KPT) mengguna pakai dasar pengambilan pelajar ke IPTA berdasarkan prinsip meritokrasi. Dalam pelaksanaan dasar ini, kaedah pengiraan merit adalah berdasarkan pencapaian akademik dan aktiviti kokurikulum. Walaupun hanya 10% markah kokurikulum diambil kira tetapi memainkan peranan besar dalam pemilihan pelajar ke IPTA.

Pelaksanaan Aktiviti Kokurikulum
a) Kepentingan Aktiviti Kokurikulum Dalam Pembentukan Sahsiah

* Aktiviti kokurikulum di sertai bukan semata-mata untuk mendapat ganjaran markah dalam permohonan ke IPTA
* Untuk mengimbangi perkembangan individu secara menyeluruh sejajar dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dari aspek JASMANI, EMOSI, ROHANI dan INTELEK.
* Dapat memupuk keyakinan jati diri, kebolehan berinteraksi dan sosialisasi, keupayaan mengurus diri dan kumpulan,kepimpinan serta perkembangan sahsiah yang murni secara berterusan.
* Melahirkan generasi yang sihat, cergas, patriotik serta berwawasan.
* Secara jangka panjang aktiviti kokurikulum yang disertai di sekolah akan membantu pelajar menghadapi cabaran masa depan dengan berkeyakinan, bermotivasi, berketrampilan dan berpersonaliti unggul.

b) Kepentingan Untuk Kerjaya

* Aktiviti Kokurikulum yang diikuti oleh pelajar akan diambilkira untuk bersaing dalam memilih kerjaya yang baik.
* Keupayaan memimpin serta keyakinan mengurus yang diperoleh dari aktiviti kokurikulum adalah satu kelebihan untuk memenuhi peluang pekerjaan.
* Pelajar yang melibatkan diri dalam aktiviti kokurikulum akan diberi peluang dan pertimbangan dalam membina kerjaya mereka seterusnya.

No comments: