SUNTIKAN MINDA

"Bergembiralah dengan pilihan Allah untuk anda, sebab anda tidak tahu tentang muslihat yang tersembunyi di sebaliknya. Boleh jadi kesulitan itu lebih baik bagi anda daripada kesenangan....."

Thursday, March 28, 2013

SENYUM...TANPA PERLU KATA APA-APA

"Senyum seindah suria...yang membawa cahaya...senyumlah dari hati...duniamu berseri...senyum umpama impian dalam kehidupan...kau tersenyum...ku tersenyum...kemesraan menguntum...

senyum.... kepada semua...senyumanmu amatlah bermakna...senyum membahagiakan..dengan senyuman...terjalinlah...ikatan..."
Tak kiralah orang tua ke muda ke, melayu ke cina ke india ke, Islam ke bukan islam ke..dengan hanya melemparkan senyuman kita akan rasa senang bila orang yang melihat menganggukkan kepala sekali sambil membalas senyuman kita (selalunya bila bertembung pandangan, padahal tak mengenali)

Senyuman digalakkan untuk mengeratkan persaudaraan. Senyuman juga dapat mengelakkan persengketaan. Malahan senyuman juga satu sedekah yang sangat mudah. Tanpa mengeluarkan wang ringgit, atau bertungkus lumus bekerja, kita mendapat pahala hasil dari senyuman yang kita berikan.
Senyuman yang ikhlas dengan niat yang baik akan mendapat ganjaran pahala. Sedar atau tak sedar, sebenarnya senyuman juga boleh jadi penawar, penyejuk hati dan mendatangkan inspirasi. Power juga senyuman nie...sebab tu Rasulullah S.A.W menggalakkan umatnya melemparkan senyuman, jangan bermasam muka (nanti cepat tua tau). Senyum juga rahsia kepada awet muda...jadi selalu2lah tersenyum..untuk mengekalkan keremajaan wajah..ceewah..

Manfaat dalam senyuman

  • Senyum dapat membuat anda awet muda
Senyuman menggerakkan banyak otot . Akibatnya otot wajah terlatih sehingga anda tidak perlu melakukan face lift. Dijamin dengan banyak tersenyum Anda akan terlihat lebih awet muda.
  • Senyum membuat orang berfikir positif
Cuba lakukan ini : fikirkan hal buruk sambil tersenyum. Pasti susah kan. Jadi, ketika tersenyum,tubuh mengirim signal “hidup adalah baik”. Sehingga saat tersenyum, tubuh menerimanya sebagai anugerah.
  • Senyum membuat anda kelihatan sukses
Orang yang tersenyum lebih berkeyakinan tinggi pada diri. Apabila kita tersenyum pada klien kita pasti mereka akan melihat kita lebih baik dan yakin dengan kita.
  • Senyum meningkatkan imunisasi
Senyum membuat sistem imun bekerja lebih baik. Fungsi imun tubuh bekerja secara maksima saat seseorang itu merasa rileks. Menurut penelitian, batuk dan selsema pasti akan hilang dengan senyum.
  • Senyum menurunkan tekanan darah
Tidak percaya? Cuba catat tekanan darah ketika dalam keadaan tidak tersenyum dan catat lagi tekanan darah saat kita tersenyum . Tekanan darah ketika tersenyum pasti lebih rendah.
  • Senyum menghilangkan stress
Stress akan dapat dilihat pada wajah. Dengan senyuman pasti dapat  menghilangkan mimik lelah, bosan, dan sedih. Ketika anda stress,ambil waktu untuk tersenyum. Senyuman akan mengurangkan stres dan membuat fikiran lebih tenang.
  • Senyum mengubah perasaan
Jika anda sedang sedih, cubalah tersenyum. Senyuman akan membuat perasaan menjadi lebih baik. Menurut kajian, senyum boleh memperdayai tubuh sehingga perasaan jadi berubah.
  • Senyum membuat anda lebih menarik
Orang yg banyak tersenyum memiliki daya tarik. Orang yang suka tersenyum membuat perasaan orang disekitarnya nyaman dan senang. Orang yang selalu merengut, cemburut, mengerutkan kening, dan menyeringai membuat orang-orang disekeliling tidak selesa. Orang yang suka dan banyak  tersenyum mempunyai  ramai kawan.
Akhir kata....3S selalu ( SENYUM SEINDAH SURIA) 
Senyum itu tanda mesra
Senyum itu tanda sayang
Senyum itu sedekah yang paling mudah
Senyum di waktu kesusahan itu tanda ketabahan
dan 
Senyum itu juga tanda keimanan pada diri

1 comment:

Anonymous said...

Assalamualaikum... Artikel yang sangat menarik! Mohon copy gambar ye... Terima kasih!
-Atiffah Zawani, Negeri Sembilan-