SUNTIKAN MINDA

"Bergembiralah dengan pilihan Allah untuk anda, sebab anda tidak tahu tentang muslihat yang tersembunyi di sebaliknya. Boleh jadi kesulitan itu lebih baik bagi anda daripada kesenangan....."

Wednesday, June 29, 2011

Aktiviti 28 : Lawatan Penanda Aras ke MRSM & SBP Melaka

Jutaan terima kasih kepada warga MRSM Alor Gajah dan Sekolah Sains Muzaffar Shah (MOZAC) yang telah sudi menerima kunjungan kami, warga PZ pada 29 Jun 2011 (Rabu). Lawatan ini merupakan lawatan benchmarking guru-guru dan pelajar Rancangan Khas SMK Pendeta Za'ba ke sekolah berasrama penuh. Kedatangan kami disambut dengan mesra dan meriahnya. Rombongan kami seramai 40 orang ini disertai oleh 30 orang guru dan 13 pelajar KRK dari Tingkatan 1 hingga Tingkatan 4. Projek Benchmarking ini diketuai oleh Pn. Durasnita Abdullah (Penyelaras KRK)


Tujuan lawatan adalah untuk menimba ilmu dan berkonsi pengalaman dengan warga MRSM AG dan MOZAC berkaitan organisasi sekolah, sejarah sekolah, program-program pembangunan akademik, kemahiran insaniah(softskill) dan aktiviti kokurikulum sekolah serta pelbagai aspek lain. Ternyata banyak ilmu dan pengetahuan yang dapat diperoleh semasa berada di sana. Guru-guru juga dibawa melawat bilik-bilik khas seperti Bilik Pusat Sumber, Koperasi, Bilik Operasi Pengawas/ Disiplin.

Apa yang menarik perhatian saya, misi "KURIKULUM TERBEZA" yang diterapkan merupakan tonggak kejayaan MRSM AG. Merupakan MRSM dan sekolah yang pertama melaksanakan program kurikulum terbeza yang melibatkan pembelajaran kemahiran insaniah (softskill) secara formal di Malaysia dan yang ketiga di dunia. Berpaksikan kepada nilai teras : Saintifik, Independent, Kreatif, Amanah, Patriotik (SIKAP) menjadikan pelajar MRSM AG terdidik menjadi pelajar yang cemerlang bukan sahaja dalam bidang akademik malah cemerlang dalam sahsiah dan modal insan.

Bagi sekolah MOSAC pula, kecemerlangan sekolah terus terserlah apabila dinobatkan sebagai sekolah berprestasi tinggi. InsyaAllah segala dapatan daripada lawatan ini akan dikongsikan dengan semua warga SMK PZ . Semoga sekolah kita juga akan mencapai kejayaan yang hebat sepertimana MRSM AG dan MOSAC.



Guru-guru dan pelajar juga telah mendapat pendedahan dan idea baru untuk disesuaikan dengan persekitaran dan pelajar yang ada di SMK PZ.

Sekalung penghargaan diberikan kepada Pengetua MRSM Alor Gajah, Tn Mohd Satari bin Hashim dan Pengetua MOSAC serta warga sekolah yang sudi menerima kehadiran kami warga SMK PZ.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

bergambar kenangan sebelum "rombongan cik kiah" bertolak ke Melaka

saat-saat menantikan "cabel car"...bak kata En. Amir...sebelum sampai ke puncak MOSAC

No comments: